Thursday, June 30, 2011

Macaron ribizli curddel

Tologattam, tologattam az olasz meringue-el készített macaronokat jó hosszú ideig. Most már bánom, hogy nem azzal próbálkoztam először! Aztán ma, amikor éppen teljesen tanácstalanul álltam a konyhában, azon gondolkodva, hogy mégis mit főzzek ebédre, gondoltam egyet és előszedtem a receptet. Ebéd, nos, az még mindig nincs, macaron van, igaz már nem sok. Kérem szépen, nem gondoltam volna, de hihetetlenül magával ragadott a macaron-láz! De most teljesen! Szóval azt hiszem, ezentúl csakis így fogom sütni, és azt hiszem gyakran, mert annyi mindig a tojásfehérjém, hogy öröm nézni. Már csak természetes színezékekre kell szert tennem, vagy magam gyártanom. Ha már itt tartunk! A másik módszerrel igazán sosem voltam elégedett, de ezek most levettek a lábamról. Mikor már két tepsi megsült, a maradékhoz spontán adtam egy kanál kakaóport, amit nem kevertem el teljesen, így szép cirkás macaronok születtek. Eddig egyetlen egyszer sikerült csak a kakaós verzió és akkor sem volt valami rózsás az eredmény. Hófehér macaronokat pedig sosem sikerült produkálnom, eddig! Ami a krémet illeti, ahhoz egy régi receptet vettem elő, aminek ugyan a málna volt a főszereplője, de most ribizlit használtam.



Hozzávalók:
(Tartelette receptje alapján)
80 g tojásfehérje
25 g cukor
100 g finomra darált mandula
100 g porcukor
100 g cukor
35 g víz
a krémhez:
200 g ribizlipüré
120 g porcukor

2 tojássárgája
150 g vaj 



A macaronhoz szobahőmérsékletű öregített tojásfehérjét használjunk! Verjünk félkeményre 40 g tojásfehérjét 25 g cukorral. Közben készítsük el a szirupot. Tegyük fel forrni a 100 g cukrot 35 vízzel és amint elérte a 110°C-ot vékony sugárban adjuk a félig felvert fehérjéhez és verjük addig, amíg ki nem hűl, ez körülbelül 10 percet vesz igénybe. A maradék 40 g tojásfehérjét keverjük az előzőleg leszitált mandula és porcukor keverékéhez, majd forgassuk bele a felvert tojásfehérjét. Melegítsük elő a sütőt 150°C-ra Nyomjuk ki a macaronokat vagy szilikonlapra vagy sütőpapírra és szárítsuk 13-15 percig, amennyiben nagyobbak akkor 17-18 percig. A krémhez keverjük össze a ribizlipürét a porcukorral és a tojássárgájákkal, majd gőz felett verjük addig, amíg megvastagszik. Ezután vegyük le a tűzhelyről és keverjük hozzá a szobahőmérsékletű vajat. Tegyük a hűtőbe 2-3 órára.


23 comments:

Túry Amália said...

ezek a macaronok tökéletesek! nekem sose lett habfehér a színezék mentes verzió (mandula miatt mindig kicsit krém-sárgába hajló). vajon mi a titka a habfehérnek?

chriesi said...

Köszi! Ha a francia meringue verziót csináltad csak eddig, akkor a fehérség titka az olasz meringue, na meg a blansírozott mandula, de gondolom te is héj nélkülit használsz. A francia meringue-nél nekem sem lett soha fehér, sőt a mai tapasztalatok után szerintem a francia meringue-est sokkal könnyebb elrontani, mint ezt.

Tücsök Bogár said...

Gyönyörű lett! Én még csak a másik változatot készítettem eddig, de ezt is biztosan ki fogom próbálni! Gratulálok hozzá! :)

Reni said...

Muszáj lesz kipróbálnom! A mostani fehérjéimből pavlova lészen, de ha lesz egy picit több időm kipróbálom az olasz meringue-t. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy nekem mi lesz a tapasztalatom :)

Piszke said...

A nyáron...ha lesz időm...és már lesz cukorhőmérőm, akarok átállni erre a készítési módra. A múltkor a Gundelben tudakozódtam, - szerintem itthon ott a tökéletes macaron - Ők PH receptje után csinálják, megvan egy szalvétán :D

és egyébként a hideg habos recept sokkal érzékenyebb, több a lehetőség a rontásra.

Nekem fehér is tud lenni, de akkor borzasztó óvatosan kell sütni, ami a belsejének nem tesz jót, és sokszor még sütőpapírral is takarom, mikor már felemelkedtek...

chriesi said...

@Tücsök Bogár: Köszi! Szerintem ez a könnyebb verzió.

@Reni: Én pedig kiváncsian várom az eredményt, na meg a véleményt!:)

@Piszke: Képzeld, én a cukorhőmérőm nem használom, nem szeretem, mert nem praktikus kis mennyiségeknél, helyette digitális hőmérőt használok. Persze biztos van digitális cukorhőmérő is. :)) Még nem próbáltam otthon macaront, de majd pótolom. De hogy lehet fehér, nekem már az alap massza se volt fehér sosem a mandula miatt. :S Ugyan ehhez is ugyanazt a mandulát használom, de teljesen más az egésznek az állaga és a mandula szinte eltűnik benne, míg a másikban jól látható. Jaj, mindenestre szerintem ez az olasz meringue-es igazi áldás. Most dugtam el az utolsó pár darabot, mert ezeknek nem lehet elleállni. Ja a recept a szalvétán igazi kis kincs. :))

Ottis said...

Finomak lehetnek nagyon!

Csibe said...

Csodaszépek!
Még soha nem csináltam, eddig nem igazán éreztem rá késztetést...de megsúgom, nagyon meghoztad a kedvem :))

Puszedli said...

Ilyen fehéret még én sem láttam! Nagyon szépek!

chriesi said...

@Ottis: Jaj sajnos azok. :) Az rengeteg kalória...

@Csibe: Köszönöm. Tényleg? Juj ez izgalmas!

@Puszedli: Köszi. :)

Moha said...

Szepyvel mi is beindultunk ezeket látva! Gyönyörűek lettek!
Egy kérdés: légkeveréssel vagy anélkül süssük? A sütőmön van alsó / felső, vagy alsó és felső együtt, vagy légkeverés.
Ha légkeverek akkor mennyivel legyen kevesebb a hőfok 150-nél?

chriesi said...

:))) Hajrá, hajrá! Köszi!
Ezeket én most alsó és felső együtt beállítással sütöttem. Tartelette leírása szerint 145°C, ha légkeversz. De egyébként ezt embere (na meg sütője) válogatja, mert pl. Pierre Hermé receptjéhez a 160°C az ideális, és nála a cukorszirup 118°C. És még folytathatnám. Eddig egyébként mindig légkeveréssel sütöttem, most gondoltam változtatok, és ez jobban bejött, de majd tesztelem. Úgyis most megyek pont sütni a következő adagot.;)

chriesi said...

Ja, ha nagyobbakat süttök, akkor 160°C/170°C. Én azt szeretem, ha ducibbak és aprók.

Tücsök Bogár said...

Ma elkészítettem, és fehérek is lettek, meg most már halkan suttogva ugyan, de ki merem mondani, hogy tökéletesek is! :)) Köszönöm a receptet!

chriesi said...

De jó, örülök neki! :)

Latsia said...

Gyönyörűek lettek!
Nekem a hagyományos a módszerrel is tökéletes lett, de nagy segítség ez azoknak, akiknek nem sikerült.
Láttam borzalmas rücskös macaron-okat is:-))
Jó, hogy megosztottad Tartelette recptjét!

chriesi said...

Köszi! Ugyan ez tűnik a bonyolultabb verziónak, mégis roppant egyszerű, és szerintem elronthatatlan.

Katucikonyha, said...

Tényleg bonyinak tűnik, de annyira jól leírtad, mit kell csinálni, hogy cukorhőmérő nélkül is simán ment, pedig nagyon izgultam. Nem lett ilyen gyönyörű "talpas", de nem panaszkodom, valószínűleg a hőfokon kell variálnom. Ezért a receptért is köszönet! Annyira szeretem a blogodat, még rengeteg recept vár rám.

chriesi said...

Alul-felül sütötted, vagy légkeverés? Vagy-vagy? Nem biztos, hogy a hőfok a ludas, ami nagyon fontos, hogy szitáld le a mandulát, és tényleg csak a por kerüljön bele és semmi darabka. Vagyis, amikor összekevered a porcukrot a mandulával, akkor teljesen egynemű lesz és csak kicsi színkülönbség látszik itt-ott. Nagyon örülök, hogy tetszik. Én meg csak ámulok-bámulok a tortáid látva. Emelem kalapom!

Katucikonyha, said...

Alul-felül, de azt hiszem a légkeverés jobban bejön az én sütőmben. Jól átszitáltam, de lehet, hogy duplán kellene darálnom és szitálnom is. Meg a habzsákkal ennél is barátkozni kell, hogy normálisra nyomjam. De lelkes vagyok, már kitaláltam az újat. :-)

chriesi said...

Én légkeveréssel szoktam a macaornt. Hajrá! Hajrá! :))

Kriszta said...

Nálam még csak most kezdődik a macaron őrület. Ezek valami eszméletlenül szépek!

chriesi said...

Köszi, majd meglesem őket! Hajrá! Pont ma sütök egy nagyobb adagot. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...